În limba engleză găsești denumirile waterless, water-free sau anhydrous beauty.
Dar ce înseamnă mai exact?
Cosmeticele fără apă sunt acele produse cosmetice sub formă de calup, baton, stick, pulbere sau praf, care au același utilizare ca și variantele lor lichide.
În schimb, folosesc ca ingrediente diverse unturi, uleiuri și ceară, precum și substanțe active solubile în ulei.
Pot enumera aici o mulțime, în primul rând cele solide, săpunul și șamponul solid, rujurile, balsamurile de buze, balsamurile pentru față sau corp, scruburile pe bază de sare sau zahăr, serurile pentru față pe bază de ulei, uleiurile de masaj, body butter sau unturile pentru corp, gel-cleansers pe bază de ulei, iar lista poate continua la nesfâșit.
Trendul Waterless Beauty are originile în Coreea de Sud. Conceptul presupune creșterea potenței produselor pentru îngrijire a pielii pentru a fi mai eficiente. În prezent, acesta este un trend pe care mulți consumatori l-au îmbrățișat.
În timp, atenția acordată creșterii potenței s-a mutat asupra altor idei. Produsele de înfrumusețare fără apă încep să fie mai mult căutate datorită conceptelor de dezvoltare durabilă și protejarea Planetei, și mai puțin pentru eficacitatea în îngrijirea pielii.
Consumatorii au devenit din ce în ce mai conștienți de faptul că resursele de apă ale planetei sunt limitate. Din toată apa de pe pământ, doar 3% este apă dulce, cea pe care o folosim în viața de zi cu zi și în produsele noastre de înfrumusețare. Organizația Mondială a Sănătății estimează că peste jumătate din populația lumii se poate confrunta cu lipsa apei până în 2025.
Odată cu perspectiva deficitului de apă în lume, cererea pentru produse sustenabile este în creștere. Consumatorii sunt mai atenți la alegerile lor, în special generația Z și Milenialii au cerințe mari în a achizitiona produse durabile.
De ce cosmeticele fără apă sunt mai sustenabile?
1. Ambalaje mai mici
Cosmeticele fără apă folosesc ambalaje mai mici, cu mai puțin consum de materiale. Poate fi evitat în special plasticul de unică folosință.
În locul plasticului, se folosesc ambalaje din materiale mai prietenoase cu mediul: carton reciclabil, aluminiu, plută. Pentru un unt solid pentru corp, de exemplu, se poate folosi o cutie din aluminiu, care poate fi folosită de o mulțime de ori.
Uneori se folosește bambusul, care este ușor și rezistent, sau se realizează cutii din tărâțe, care sunt complet compostabile.
Ambalajul mai ușor și mai mic are o greutate mai mică adăugată produsului, iar per total se reduce amprenta de carbon.
Industria ambalajelor este o industrie uriașă, iar acum inspirația designerilor este pusă la încercare de noile tendințe.
2. Volum mai mic la transport
În ceea ce privește transportul, cosmeticele fără apă și în formate solide ocupă mult mai puțin spațiu decât versiunile lichide. Produsele care conțin apă, au un procent mediu de 60-80% apă. Deci pur și simplu transportăm apă, pentru care folosim camioane, combustibil, spații de depozitare.
În consecință, un volum și o greutate mai mică contribuie la reducerea amprentei de carbon a produsului. Am citit un articol de prezentare a unei companii din Noua Zeenlandă care spunea că produsele cosmetice produse de ei au o amprentă medie de carbon de doar 8% din cea a produselor cu apă, ambalate în flacoane. Sinceră să fiu nu știu cum au calculat, dar cifra este impresionantă.
În plus, pentru călătoriile personale, cosmeticele solide sau sub formă de pulbere sau pudră pot fi foarte convenabile pentru consumatori. Ocupă mai puțin loc în bagaj, mai precis cu 60-80% mai puțin și nu sunt supuse limitelor de volum ale formatelor lichide.
3. Conservantul nu e întotdeauna necesar
Așa cum spuneam și în articolul Apa și rolul ei în produsele cosmetice, produsele pe bază de apă necesită conservanți, deoarece apa este un mediu propice pentru dezvoltarea bacteriileor.
Cosmeticele fără apă, în cele mai multe cazuri, pot fi concepute fără conservanți sau cu conservanți naturali sau ecologici. Așa că, unul dintre ingrediente, și anume conservantul, nu este neapărat necesar.
Avem astfel un ingredient important în minus. Multe persoane care sunt în căutarea cosmeticelor naturale pot beneficia în acest fel de produse curate, fără conservanți.
Zero Waste - un concept nou?
Acesta este un alt concept care pare nou, datorită preluării cuvântului din limba engleză, și care tradus exact înseamnă zero deșeuri. Dar de fapt în România s-a practicat acest concept ani de zile, din necesitate, înainte de Revoluția din 1989. Cine a trăit o parte din viață înainte de 89, își amintește că nu primeai ambalaj la prăvălie, decât cel mult ceva din hârtie. Plasticul era inexistent, trebuia să ai o plasă adusă de acasă, pentru că altfel nu aveai în ce să transporți ceea ce cumpărai. Era un mod de viață, poate enervant pe moment, dar mult mai sustenabil pentru Planetă.
Ideea este să mergi la cumpărături cu propriile ambalaje, sticle, cutii, pungi, săculeți. Magazinele Zero Waste vând produse cosmetice solide la bucată, pe care să le transporți acasă în ambalajele tale. Cele mai populare produse sunt săpunurile naturale, saponificate la rece și bombele de baie.
Aceste magazine sunt din ce în ce mai populare, găsești cel puțin unul în fiecare oraș și vând, în afară de cosmeticele fără apă, alimente neambalate, la kilogram (cum ar fi făinuri, semințe, boabe de diverse plante, condimente). Alte produse vândute de magazinele zero waste sunt ambalate în carton sau sticlă, și acceptă să returnezi ambalajele din sticlă, pentru a fi returnate ulterior producătorilor.
Concluzie
Dacă te preocupă sustenabilitatea Planetei și folosirea cu mai multă responsabilitate a resurselor existente, poate ar fi util să iei în considerare utilizarea produselor cosmetice care nu includ apă.
Desigur că nu există produse cosmetice fără apă complet. Chiar dacă te gândești la un unt de corp solid, plantele au fost crescute cu apă. Mă refer aici la plantele care au produs semințele, cele care au fost presate și s-a obținut uleiul sau untul (citește aici un articol despre Untul de cacao).
Dar cel puțin am redus apa folosită direct în conținutul produselor cosmetice și am contribuit la reducerea amprentei de carbon.